Thursday, August 21, 2008

Konsep Bali vs konsep Islam

Tak lama lagi nak poser...pastuh raya...masa raya tahun lepas teringat aku pd kawan yg keje sbgai ketua pengarah di KWSP...masa beraya tuh dia pernah ckp kat aku kenapa org heboh nak buat rumah konsep bali jer....kenapa tak nak buat islamic concept???

Haah kan...kenapa x ramai kluarkan islamic concept yer???
Maka aku smlm pegi buat study sambil bwk anak2 pegi bercuti ker
-Taman seni islam,muzium negara dan pustakaan negeri semua nya dishah alam....dan aku singgah kat perpustakaan amik buku utk study ttg apa yg aku nak study nih...
Satu Analisis Seni Bina Melayu. Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd., Shah Alam.

* Glosari (ms163-177)
* Bibliografi (ms193-197)


dan akan aku kombinekan semua islamic design dgn malay heritage utk aku kluarkan dlm design terbaru aku nanti...

antara yg aku mmg respek lah dgn ukiran diaorg nih...meleleh airliur aku dgn bau2 kayu2 nih...lazat...

motif bunga raya utk hiasan zukhruf pd juzuk 1,mukasurat 19-20....huh dasat lah...


nih poster besar kat atas skali...pentas kot...


nih bhgian tingkap bhgn atas bgunan taman seni islam...


nih gong yg berukir dan penuh tulisan khat ukiran



kaki gong berukir...

bhgn tengah building...ada taman :-

dan bhgn atas sekali bumbung taman/building...


Dalam taman seni islam nih ada 3 galeri,dalam galeri xleh amik gambar...gambar kat bwh nih aku'teramik' gambar gak... ...salah satunya tulisan khat...teringat aku masa sekolah menengah dulu johan dan naib johan peringkat selangor dulu.....


dan sebelum pintu keluar ada kedai cendehati...salah satunya jual mimbar...rege rm25k dan rm30k...gulp!!!


dan ini di muzium negeri lak...x lain x bukan aku cuma amik gambar ukiran kekayu yg penuh seni jer...sementara anak2 aku jenjalan tgk sejarah bangsa dan sejarah sultan 'kami'!!!






4 comments:

cikliah said...

Gambaq hang nie memang superb...
Cuma aku rasa macam nak katok2 jek tangan bergelang itam yang dok ayik menyibuk jek kat setiap gambaq... tensen woooo tengok tangan tuh....
Warghahahahahaha... please la buang... :P :P :P

siGelangHitam said...

tolong la liat...jgn katok!!! itulah tangan carik makan akuh tuh..tolonggg laaaaaaaa...tolong laaaaaaaaaa....

working mom... said...

erm...islamic design ni mmg menarik utk diketengahkan..cume nak kene study betul b4 kita buat la...bukan pe, takut x tersampai akal ku utk merialisasikan idea itew....jd carca marba la pulak...tp saya lebih suka islamic architecture yg very simple..or else yg superb cam alhambra tu ke...hehehehh..

&hb penah dulu 7 hari 7 mlm xmndi ..xkuar umah ...xtido dok mengukir ceiling alhambra tuh...waaa ..mane lah model tu ek...dah ilang..huhuu...

~rupawan~

Hizbul Akmal said...

Sila menapakkan langkah anda, singgah lagi ke Taman seni Islam Selangor... Saya pelajar di Kolej yayasan Restu ini rasa gembira bila ada designer yang mempromote hasil Seni Islam.. Teruskan usaha anda lagi..Semoga keikhlasan anda membangunkan Seni Islam akan terus subur berkembang di mata dunia...Amin..